Griekenland

Mount Olympus – op naar de top!

We zijn net terug van een tweedaagse trektocht naar de top van de Mt Olympus. We begonnen gisteren, vanaf de parkeerplaats in Prionia, aan de klim naar boven. We konden onze flessen nog even vullen met heerlijk helder bergwater en pakten onze rugzakken met alle spullen voor die twee dagen, waaronder een goede regenuitrusting van The North Face. Want ondanks het mooie weer en de 27 graden leek het ons geen slecht idee om een goede regenuitrusting mee te nemen, je weet tenslotte maar nooit. Redelijk zwaar bepakt en bezakt liepen we in een paar uur naar de eerste berghut waar we de nacht zouden doorbrengen (voor 10 euro heb je een prima bed, de spaghetti met gehaktballen is geen aanrader). Deze berghut, welke op 2100 meter ligt, is de perfecte uitvalsbasis om de verschillende toppen van de Olympus te bereiken. Om 8 uur ’s ochtends verlieten we de hut om aan een uitdagende klim te beginnen. Het weer was perfect en de uitzichten bijzonder mooi. Net voor de laatste 40 meter (waarvoor je eerst een steile afdaling moet nemen om vervolgens bijna klauterend de top te kunnen behalen) kwamen de eerste donkere wolken in zicht. Het was geen goed plan om nu nog richting de steile rots te gaan. We besloten de een na hoogste top (die makkelijker bereikbaar is) te trotseren en via een andere bergtop en wat prachtige sneeuwvlaktes (waar we vanaf zijn gegleden, zittend op onze…) weer richting berghut te gaan. Op onze weg naar beneden (vandaag zijn we na het beklimmen naar de top van bijna 3000 meter in een keer teruggelopen naar de bus) brak de hel weer los. Een enorme onweersbui brak los waardoor het pad door de bergen binnen korte tijd in een kolkende rivier veranderde. We waren blij dat we de regenuitrusting naar boven hadden meegesleept want die kleding kwam nu erg goed van pas. Rond 17.00 uur kwamen we met lekker vermoeide benen aan bij de bus. Dit was een pittige werk/wandeldag (van 8 tot 17.00) en een absolute aanrader!

Zie ook de foto’s op de fotopagina!